Někteří lidé v obchodě vždy v dobré víře kontrolují účtenku, jiní se na ni ani nepodívají. A to zbytečně. Existuje řada situací, kdy právě prodejní doklad pomůže určit, kdo má pravdu a kdo ne.
Existuje ještě třetí typ člověka. Obvykle si schovávají účtenky za nějaký velký a závažný nákup, ale šeky, které dostanou v supermarketu, vyhodí, aniž by se na ně podívali. Pro spotřebitele je však vždy lepší se do nich podívat. A tady je důvod.
Zkusme si představit situaci, kdy jste nakoupili mnoho různých výrobků. Je těžké udržet celý seznam v hlavě. A pokladní může, ať už neúmyslně, nebo ne, vyrazit stejný výrobek dvakrát. Právě s pomocí šeku můžete zjistit pravdu a nepřeplatit. A pokud si to nezkontrolujete, je opravdu těžké zjistit, že jste byli odhaleni.
Další častá situace: často se stává, že cena zboží na pokladně neodpovídá jeho cenovce na pultu. Pouze s pomocí šeku můžete prokázat svůj případ tím, že na to pokladní nebo správce upozorníte.
Třetí situace se týká kvality zboží. Například jste si koupili tvrdý sýr v balení. Datum spotřeby bylo uvedeno jako běžné. Přišli jste domů, otevřeli ho a zjistili, že se na povrchu objevila plíseň. Bez účtenky nebudete schopni prokázat, že jste výrobek zakoupili v obchodě nebo supermarketu.
Samostatně stojí za to hovořit o propagačních akcích. Někdy je na pultu některé zboží uvedeno za akční cenu, ale u pokladny je účtováno za plnou cenu. Argument pokladní může být banální – akce již skončila a cenovky ještě nebyly změněny. Ve skutečnosti se však jedná o porušení práv spotřebitele. A vy máte plné právo si na jednání prodejce stěžovat. Účtenka v této situaci pomůže prokázat, proč jste reklamaci podali.
A to není celý výčet případů, kdy prodejní doklad pomáhá řešit spory.